14.9.2020 - איבחון חולה קורונה ב"דרור" וכניסה לבידוד

למידה היברידית ב"דרור" תשפ"ב

 

זה שנים ארוכות שמדברים על כך שמערכת החינוך מיושנת, לא השתנתה מאז המאה ה - 19 ומותאמת בעיקר להכנת תלמידים לחיים ושוק העבודה של המאה ה-20 .

 

דווקא מגפת הקורונה היא זו שטלטלה את העולם וגם את מערכת החינוך ופתחה דלת לשינוי המיוחל.

 

אנחנו שואפים להכין את תלמידינו למאה ה- 21 ,
לרכישת המיומנויות הנדרשות לחיים מלאים במאה ה-21 ,
לתת יותר ויותר מענים מותאמים ופרסונליים, להתנסויות חוויתיות ולא רק עיוניות,
לתת כלים להתמודדות עם עולם שיש בו יותר ויותר חוסר ודאות תוך הגברת החוסן האישי,
לערב את התלמידות והתלמידים בעולם שסביבם ולהניעם לאקטיביזם חברתי ולמידה שיתופית.

 

גם אנחנו, המורים, לומדים לעשות את עבודתנו אחרת, וזה דורש מאיתנו עבודה קשה והסתגלות חדשה.

 

ברור לכולנו כי כל שינוי מעורר דאגה וחשש ונעשה כל מה שאפשר כדי לרכך.

 

אבל אם נוותר על הרצון להתחדש ולהתקדם, זה כאילו הצהרנו שאנחנו צועדים לאחור.

יש הבדל גדול בין התוכניות שלנו ללמידה היברידית לבין תקופות הסגר הממושכות בתקופת מגפת הקורונה.

בתקופת הקורונה היינו עסוקים בעיקר בתגובה למתווים שהתפרסמו חדשות לבקרים, עם יכולת תמרון מצומצמת מאוד.

המצב כעת שונה לחלוטין, ואנחנו במצב שבו אנחנו מתכננים ובונים את התכנים של הלמידה ההיברידית מבעוד מועד ומתוך מטרה להשיג יעדים, שאיננו יכולים להשיג מלמידה שהיא כולה בתוך כיתה בבית הספר.

לפחות 80% מהזמן הלמידה תהיה בבית הספר, וההכרות עם התלמידים ובין התלמידים לבין עצמם תתקיים כפי שתמיד התקיימה.

לעתים רבות, שינוי המסגרת הפיזית ושינוי הסדירויות מייצרים פלטפורמה להובלת שינוי רצוי. במטה משרד החינוך הבינו את גודל השעה ואפשרו לבתי הספר לחלום ולהגות תוכניות בהן תלמידים רוכשים מיומנויות חדשות באמצעים חדשים. הדבר פורסם בתכנית גפ"ן .

באשר לטענה כי אחד התנאים ללמידה מרחוק הוא קיומה של פעילות בית ספרית במשך 6 ימים בשבוע הכוונה היא לכך שבית הספר לא יוכל לסגור את שעריו יום בשבוע(דבר שכמובן איננו עושים).

רוב בתי הספר בארץ לומדים 6 ימים בשבוע, למעט המועצות האיזוריות בהחלטה מלפני למעלה מ 20 שנה.

שעות הלימוד של יום שישי פוזרו בין שאר ימי השבוע.

בימים האחרונים התפרסמה בתקשורת תוכנית למעבר של 5 ימי לימוד בכל מסגרות החינוך העל יסודי[.

בתי ספר רבים בכל רחבי הארץ מתכוונים להשתמש בפלטפורמה המקוונת על מנת לשבור את מסגרת הזמן והמקום של כיתת הלימוד.

כיצד תיראה הלמידה ההיברידית ב"דרור"?

הלמידה ההיברידית תתחיל אחרי החגים, החל מכיתה ח' ועד כיתה י"ב

 

  • בחטיבת הביניים הלמידה ההיברידית תתמקד במקצועות רבי מלל ותבנה תוכנית מראש לכל יום מקוון.

  • הימים המקוונים יכללו עיסוק במיומנויות למידה דיגיטלית, אוריינות שימוש במחשב, עבודת חקר אישית, עבודה קבוצתית ניהול משימות וניהול זמן, התנדבות, סיורים ועוד. 

  • בחטיבה העליונה הלמידה תתמקד בכל המקצועות סביב מיומנויות וכשירויות של המאה ה21 , כגון- חקר, למידת עמיתים, למידה שיתופית, למידה עצמית תוך דגש על ניהול עצמי, אחריות אישית, הכנת רשת למידה אישית, קשרי גומלין וכד׳. תוכנית חודשית תפורסם מראש על מנת שהתלמידים וההורים יוכלו לדעת מה מתוכנן ליום זה. 

  • הלמידה מרחוק תזמן לנו פיתוח מיומנויות כמו בחירה, אחריות, ניהול עצמאי, עמידה בלוחות זמנים, גיוס מוטיבציה פנימית, אחריות, למידה עצמאית ושיתופית. 

  • תלמידי החינוך המיוחד ותלמידי כיתות שח"ר ילמדו חמישה ימים בבית הספר. 

  • כל תלמיד או הורה שיבקשו כי הלמידה המקוונת של ילדם תעשה מתוך בית הספר, יקבלו מענה אישי ומותאם.

  • התוכנית ההיברידית תיבחן באמצעות רכזות מדידה והערכה, במטרה להבין ולהשתפר תוך כדי תנועה. אנחנו מבינים כי ישנם חילוקי דעות לגבי המהלך.

  • אנחנו שומעים כי ישנם הורים המתנגדים לכך נחרצות, בעוד ישנם הורים המברכים על המהלך ומייחלים לו.

  • זהו המהלך חדש וחשוב לכולנו ובכוונתינו להוביל אותו באופן מקצועי תוך לווי והכשרת המורים. נקפיד לבקש משוב, נשמח לשמוע תגובות ורעיונות ולעבוד בשותפות מתוך דיאלוג והקשבה.

 

בברכה, הנהלת קרית חינוך "דרור"