"מטרת החינוך צריכה להיות:
פרטים המצטיינים בעצמאות, במחשבה ובמעשה ואשר עם זאת
יראו בשירות למען הכלל את משימת חייהם העיקרית"
(אלברט איינשטיין) כללי
תכנית פעילות חברתית " ממחויבות אישית לתעודת בגרות חברתית מסלול של מצויינות אישית ,
מתקיימת בקריית חינוך דרור , בחטיבה העליונה כחלק מהחזון הבית הסיפרי להטמעת ערכים בקרב
תלמידי הקרייה . פעילות זו מחייבת אישור והסכמת הורים בכתב .הההתנדבות תתקיים בפריסה של
שלוש שנים לפי החלוקה :-
א. בשלב הראשון תתקיים בשכבה י' , שלב זה יקרא : "מחויבות אישית " , פעילות המחייבת את כלל תלמידי השכבה . מי שלא מבצעה יעוכב ולא יעלה כיתה .
ב. בשלב השני – בשכבה יא ובהמשך בשכבה יב' ישתלבו תלמידים המעונינים מרצונם , בהתנדבות ובהמשך פעילות העשייה ההתנדבותית והתרומה לקהילה תוך התחיבות לעמידה בקריטריונים של התכנית .
התכנית תאפשר לתלמיד למידה והתנסות, שיתרמו להתפתחות זהותו האישית והחברתית.בבסיס המתודי של התכנית נמצאת למידה חברתית, שהיא התנסותית במהותה. במהלך התכנית:
א. התלמיד ייחשף לממד הערכי של ההתנסות ויתמודד קוגניטיבית, ערכית ורגשית -
עם משמעות ההתנסות שלו בעזרה לזולת.
ב. התלמיד יקבל הכשרה במיומנויות הנדרשות לתפקיד שבו בחר להתנדב בכל מקום התנדבות . לדוגמה כאשר יתנדב בחווה טיפולית יקבל הכשרה לפני ההתנדבות ובמהלכה על ידי האחראי במקום.
ג. התלמיד יקבל הדרכה והנחיה, בדרך של שיח רפלקטיבי עם מבוגר מלווה מקצועי,
אשר יתרמו לפיתוח תובנות חברתיות ערכיות ולחיזוק יכולתו להתמודד עם -
התפקיד שקיבל על עצמו.
ד. התלמיד יקבל הדרכה כיצד להכין את עבודת הסיכום יומן המסע באופן שיבטא
את תפישתו על אודות פעולתו, על אודות תרומתו לאחר ולעצמו ועל אודות מסקנותיו
לגבי חשיבות ערך ההתנדבות לפרט ולחברה.
דגשים מרכזיים
ההערכה בתעודת הבגרות החברתית תהיה על מעורבות חברתית, קהילתית ואזרחית למען הזולת.
תעודת הבגרות החברתית תהיה ממלכתית ותונפק על ידי משרד החינוך, כמו תעודת הבגרות –הרגילה .ההערכה תהיה פנימית ותתבסס על ההערכות שיינתנו בכל אחת משלוש שנות הפעילות. התעודה תהיה נפרדת מתעודת הבגרות הרגילה.
שלב א בתכנית " מחויבות אישית" , הנה חובה לכלל התלמידים ויהווה תנאי לקבלת תעודת הבגרות ולכן כל תלמיד יחוייב בפעילות זו .
פעילות ההתנדבות של בגרות חברתית תצויין בתעודה ותינתן הערכה על עשייה זו בכל שמחצית בתעודה.
המעקב יתבצע באמצעות מחנכי הכיתות וינתן זמן לכל תלמיד להצגת ההתנדבות שלו בכיתה , לשתף תלמידים אחרים ולקבל את הייעוץ וההדרכה בהתאם .
לכל תלמיד יהיה פנקס רישום אישי שבו יירשמו שעות הפעילות בחתימת האחראי במקום ההתנדבות . מידי חודש ידווח המחנך על ביצוע השעות במערכת הדיווח הבית סיפרית
כל תלמיד מחוייב להתנדב 60 שעות שנתיות , כלומר שעתיים שבועיות בממצוע ולדווח על כך מידי חודש . הדיווח החודשי יתבצע במרוכז באמצעות מחנכי הכיתות .
תנאים לזכאות לתעודה
1תלמיד יהיה זכאי לתעודת בגרות חברתית אם יעמוד בתנאים אלו:
פעילות ולמידה נלווית – עשייה: במשך שלוש שנים )י 'עד י"ב(, 2 שעתיים שבועיות במשך כל שנה. כלומר בשלוש שנים התלמיד יתנדב 180 שעות שעות. הכשרה: במשך שלוש שנים )י' עד י"ב (90 שעות.
עבודת סיכום יומן מסע אישי .
עבודת חקר, לבחירת התלמיד
למה כדאי בכל זאת ?
בנוסף לסיפוק האישי הקיים מעצם ההתנדבות בקהילה , מהתרומה האישית של כל תלמיד לחברה ולסביבה , יש בפעילות כזו גם קבלה אישית ולא רק נתינה . מי שתורם זוכה " לקבל" תמורה של סיפוק והנאה מעצם ההתנדבות ולפעמים מילה טובה וחיוך קטן עושים את ההבדל., יחד עם זאת יש למקבל התעודה גם יתרון מסויים:מי שקיבל תעודת בגרות חברתית יוכל להציגה באקדמיה וכן במערכת הצבאית . קיימת הסכמה בקרב משרדי הממשלה שכאשר תלמיד יתמודד על מקום מסויים ויהיו מועמדים שהנתונים הבסיסיים שלהם זהים לחלוטין . מי שתהייה לו תעודת בגרות חברתית יקבל קדימות על פני מי שאין לו.