אשכול פיס איכות הסביבה פינת החי מדע וטכנולוגיה
חממה לימודית אירועים ותערוכות מרכז קהילתי

תוכנית לימודים "מדע וטכנולוגיה" באשכול הפיס


נכתב על ידי יואב חג'בי ותמי דסה

מבנה ארגוני:
המרכז כולל כיום 13 מורים ו-4 לבורנטים אשר פועלים גם בבניין אשכולות הפיס וגם במעבדות המדעים בבית הספר. רובם של המורים מלמדים יותר משכבת גיל אחת, והצוותים משתנים מידי שנה. במשך שנת הלימודים עובד כל צוות שכבה בנפרד נפגש אחת לשבוע לפגישת צוות ומקבל החלטות בעניינים שונים ושוטפים הקשורים לשכבת גיל מסוימת. מידי פעם נפגש צוות השכבה, בנוסף לפגישה השבועית, למשל לצורך הכנת חומרי למידה נוספים. מידי שבוע נפגשים כל מורי המדעים לחצי שעה על מנת ליידע , לשתף להתייעץ ולשמור על קשר שוטף בין המורים בשכבות השונות. קיים כל הזמן דו-שיח והאינפורמציה זורמת בחופשיות בין הצוותים השונים. אחת לתקופה ולפחות פעמיים בשנה (בתחילת ובסוף השנה) נפגש כל צוות המדעים, כולל הלבורנטים, על מנת לדון בנושאים כלליים כמו חומרי למידה, תוכניות חדשות, סיורים, פרוייקטים תוכניות לשנה הבאה וכד'. מתוך הצוות נבחרים מקשר מקצוע, אחראי על הפצת הידע וארגונו ואחראי מרפ"ד.

מבנה הצוותים בשנת תשס"ג:
כיתות ז': שכבה זו כוללת שתי רביעיות ושלשה אחת. 5 מורות מלמדות בכל רביעיה (במקביל). ו-4 מורות בשלשה .חלוקת התלמידים לקבוצות בוצעה על ידי הצוות החינוכי והניהולי של השכבה .6 מורים מלמדים בשכבה זו .
כיתות ח': שכבה זו כוללת שתי שלשות ורביעיה אחת . 7 מורים מלמדים בשכבה ח.
כיתות ט': שכבה זו כוללת 10 כיתות . שתי רביעיות ושתי כיתות קידום . שיטת הלימוד היא על פי מסלולי בחירה. לאחר שיעורי חשיפה של 6 הנושאים : אקולוגיה, גנטיקה(2 מסלולים), הזנה(2 מסלולים), פיסיקה, בחרו התלמידים את המסלולים המועדפים ונערכה חלוקת התלמידים לקבוצות למידה . כל תלמיד ילמד במהלך מחצית אחת נושא נבחר אחד .לכיתות קידום נבנת תוכנית שנתית בנושא תורשה והזנה . 7 מורים מלמדים בשכבה זו.

הערות לרצף רב שנתי:
תוכנית לימודים נוספת
משולבת לאורך כל שנת הלימודים בנושאים השונים הנלמדים בכל שכבה ושכבה. המשימות מאופיינות ברמת קושי גבוהה יותר או בתחומי עניין נוספים. הנושאים נלקחים בד"כ מתוך הנושאים המוצעים בסילבוס של משרד החינוך כנושאי הרחבה והעמקה. לעיתים נלמד הנושא במסגרת הכיתה כולה אבל התלמידים נבחנים על החומר כנושא תל"נ ולא במסגרת מבחן הגרעין. ברוב המקרים המשימות השונות מוצגות בפני תלמידים אשר סיימו את משימות הגרעין שלהם ויכולים להתפנות למשימות נוספות. לעיתים נושאי המשימות הם מתחום נושאי הגרעין אלא שלמשימות יש אופי שונה מהמקובל. כמו למשל בניית דגם או הכנת הצגה וכדומה. בדרך זו ניתנת האפשרות לתלמידים שונים להביע את יכולתם בדרכים שונות מהמקובל, ולקבל על כך הערכה. לכל תלמיד יש את האפשרות להתמודד עם מספר יחסית גדול של משימות תל"נ. הערכה על המשימות ניתנת בדרכים אפשריות: חלק מהמשימות נכללות במבחן תל"נ וכל תלמיד יכול לבחור אם להבחן בהן או לא. חלק מהמשימות (אלו בעלות אופי של עבודה) כמו למשל דגמים מקבלות הערכה לאחר שהוגשו. תלמידים מוזמנים במשך כל השנה ליזום עבודות ופרוייקטים ולהגיש אותם. על פרוייקטים יזומים מקבלים התלמידים הערכה, אשר נכללת להם, במסגרת ציון התל"נ או כתוספת בונוס לציון הגרעין. ההחלטה על כך היא בשיקול דעתו של המורה ולפי הרלוונטיות של העבודה לנושאי הלימוד.
הוראה ספיראלית. נושאים או מושגים מרכזיים כגון נושא התא, המערכה המחזורית, יסודות ותרכובות, נלמדים בצורה ספיראלית לאורך שלוש השנים (כפי שנדרש בסילבוס). נושאים אלו מאופיינים בהיותם ציר מרכז למקצוע ומשמשים כעמודי התווך שעליהם ניתן לבנות את הידע ההיקפי.

מסגרות למידה:
הלימודים מתקיימים בכיתות במסגרת ה"שלשות" תוך פיצול כל שלש כיתות לארבע קבוצות או זוג כיתות לשלש קבוצות או חמש כיתות לשש קבוצות . בכיתות ט נלמדים נושאים מסוימים כקורסים מקצועיים הנלמדים על ידי מורה מומחה בתחומו ( כך בפיזיקה בגנטיקה ובתזונה ). מדי פעם בהתאם לתוכנית הלימודים (ראה פירוט במרפ"ד מדעים) מבצעים פתיחת שלשות, לפי המקובל ב"דרור" (רמת קושי, תחומי עניין, סגנונות הוראה.) בנוסף לכיתות הלימוד, קיימת קבוצה לתלמידים בעלי צרכים נוספים, הקבוצה לומדת עם מורה רביעית לפי הסילבוס הרגיל באופן המותאם לצרכיי התלמידים בכיתה זו. תלמידים מקבלים אפשרויות שונות לביצוע עבודות חקר הן בחממה והן על ידי מורים המציעים אפשרויות חקר שונות בתחומי ידע בהם הם מומחים.

אפיון סביבה לימודית ודרכי הוראה:

  • הלימודים מתקיימים בבניין אשכולות פיס המצויד לפי התפיסה החדשה של המקצוע ולעיתים בשל מצוקת החדרים במעבדות המצויות בבניין סמוך. השנה על פי בקשת המורים רוכזו כל המחשבים בשתי כיתות לימוד על מנת ליצור כיתות מחשבים שלמות. נעשה שיבוץ יומיומי של תלמידים למעבדות בהתאם לצרכים הלימודים.
  • השיעורים מתקיימים תוך כדי שילוב פעילויות מעבדה וניסויים בדרך כלל נעשים הניסוים על ידי המורים ולעיתים בסיוע לבורנטים.
  • במסגרת השיעורים התלמידים עובדים באופן עצמאי בהנחיית המורה ודפי עבודה. הוכנסה יותר ויותר עבודה מתוקשבת.
  • הכיתות הטרוגניות ומונות כ 28 תלמידים בממוצע.
  • במהלך שנת הלימודים יוצאת כל שכבת גיל לשתי פעילויות העשרה בתחום המדעים, כגון (סיור אקולוגי, סיור למוזיאון, הרצאת אורח, סדנאות)
  • המרכז למדעים וטכנולוגיה משלב באופן פעיל סטודנטים להוראת המדעים, אשר משלבים עבודות גמר ופרוייקטים הקשורים לתוכניות הלימודים ויישומם בכיתה.

הערכה:
תעודה במקצוע מדע וטכנולוגיה כוללת שלושה מרכיבים:

  1. ציון על תוכנית הגרעין הציון מורכב מן ההישגים במבחנים, בחנים, עבודות כיתה, עבודת בית. ציון הגג - 100. בד"כ 80% מהציון נקבע ע"פ: מבחנים, בחנים ועבודות הגשה; 20% הנוספים נקבעים ע"פ עבודת הבית והכתה
  2. ציון על תוכנית הלימודים הנוספת - ניתן על התמודדות עם מטלות התל"נ ועל ההשגים. הציון מצטבר ואיננו מוגבל ב 100. כל משימת תל"נ שהוצגה בפני התלמידים במהלך המחצית נבדקה (ע"י מבחן או בדרך שונה) והתלמידים קיבלו עבורה ציון (מ 0% ועד 100%) . בסיום המחצית, בתעודה, כל תלמיד מקבל ציון אשר משקף גם את מספר המטלות שאיתן התמודד וגם את הציון שקיבל באותן מטלות. בתעודה מופיעה המשפט הבא: התמודדת עם _______ מטלות וצברת _______נקודות. כל מטלה מזכה במכסימום 10 נקודות.
  3. הערכה מילולית - זהו המקום להתייחסות לנושאים שונים שלא באופן מספרי: יכולות לימודיות, התנהגות, שינויים משמעותיים, יחס למקצוע, ציון לשבח של יוזמות וכד'.
  • בונוסים - לעיתים ניתנות שאלות או מטלות בונוס. במקרה כזה ציון הבונוס מתווסף לציון הגרעין, ובמידה וציון הגרעין הגיע למכסימום האפשרי (100) ניתן להעביר את ציון הבונוס ולשכללו במסגרת ציון התל"נ.
  • משוב:
    במרפ"ד מצויים אוגדנים המכילים את כל חומרי הלמידה אשר הופקו במסגרת צוות המדעים. מידי קיץ ובמשך שנת הלימודים עובד הצוות על שיפור החומרים הקיימים והוספת חומרים חדשים. בשנה הנוכחית הוכנסו במסגרת המקצוע "מדע וטכנולוגיה" מספר תוכניות לימודים חדשות. במסגרת הצוותים אנו דנים בחומרים שהוכנסו, מפיקים לקחים ומיישמים. תיעוד מלא ומסודר של הפעילויות מתבצע באוגדנים הנמצאים במרפ"ד.

    לחץ כאן לתוכנית הלימודים על פי מפתח שנתי