|
||||||||||
חממה לימודית - מחקריתהחממה הלימודית- מחקרית הממוקמת במרפסת האשכול הינה ייחודית במערך אשכולות הפיס ומהווה בתפיסתה מעבדת חקר נוספת המצטרפת לחמש המעבדות שבקומת המדעים. מיקומה של החממה מאפשר שימוש נוח בכל היתרונות המעבדתיים המצויים באשכול. הקיר השקוף של החממה מאפשר גם לתלמידים שאינם פעילים בחממה הצצה אל קרביה ועקרונותיה הטכנולוגיים. התלמידים למדים על הניסויים בחממה ומונעים להצטרף למערך החקר בעתיד. נאמני חממה מסייעים באחזקתה ובביצוע הניסויים. החממה מאפשרת מגוון רחב ביותר של אפשרויות חקר: מ"עבודות חממה כיתתיות" המשולבות כחלק אינטגרלי בתכנית הלימודים , דרך עבודות חקר פתוחות ומזדמנות ועד לעבודות חקר מורכבות לבגרות של תלמידי החטיבה העליונה. עבודות החקר בחטיבה העליונה נעשות בשיתוף משרד החקלאות, מדריכי "שהם" ומשתלות מפתחות מהסביבה הקרובה. חלק מהעבודות מהוות מרכיב ממחקר רחב יותר שתוצאותיו עשויות לסייע לפיתוח ואיקלום מיני צמחים ולהשבחת תוצרים חקלאיים. החממה מופעלת על ידי רכזת חממה שהינה מורה למדעים ובעלת תואר שני במדעי החיים. הרכזת נמצאת בקשר שוטף עם המורים במטרה לאתר מצבי למידה בהם ניתן להעזר בחממה. היא מפעילה קבוצות תלמידים, מנחה בצמוד למורים את עבודות החקר ומצויה בקשר הדוק עם גורמי מחקר וחממות לימודיות ברחבי הארץ. השנה תחנך גם פינת חקר אקווריולוגית. החממה הלימודית מדגימה את מעורבות האדם בטבע ויצירת תנאי גידול להתפתחות הצמחים באמצעות טכנולוגיות ידע מתקדמת. השילוב בין תחומי ידע שונים: חקלאות, איכות סביבה, מדעי החיים, טכנולוגיה, בוטאניקה, פיסיקה, כימיה וביוטכנולוגיה חושף את התלמידים למגוון היבטים חברתיים, כלכליים יצרנים וסביבתיים. הלמידה בחממה כוללת לימוד עיוני והתנסות מעשית. הלמידה העיונית נעשית במסגרת הוראת המדעים בכיתות הלימוד ונעזרת בחומרי הלמידה המקובלים, ספריה , מאגרי מידע ממוחשבים ולומדות. ההתנסות המעשית נעשת במקביל בחממה הלימודית ובה מעמידים התלמידים ניסויים מבוקרים תוך ניצול המשאבים הטכנולוגיים בחממה. מתוך "הגדרת מטרות החממה בתחום ההכרתי " \נכתב על ידי בילי פרידמן- רכזת החממה |