14.9.2020 - איבחון חולה קורונה ב"דרור" וכניסה לבידוד

מעורבות חברתית; אירוע שיא

טקס הדלקת משואות – אירוע שיא בחטיבת הביניים
שכבה: ז-ח-ט
ציר אורך:אני ביחס לדורות במשפחתי; אני ביחס לקבוצה; אני ביחס להכרעות בחיי הפרט והמדינה
ציר רוחב:מעורבות חברתית; אירוע שיא
כותרת:טקס הדלקת משואות – אירוע שיא בחטיבת הביניים
זיקה לתעודת הזהות הבית ספרית
"אנו מחויבים... לקבלת השונות בין יחידים וקבוצות לצד בניית חברה שערבות הדדית היא נר לרגליה; לעידוד מעורבות חברתית, אהבת הארץ ואחריות סביבתית".
שאלת הזהות
  1. במה מתבטאת השייכות שלי לבית הספר, לקהילה ולמדינה?
  2. מה המעורבות שלי במסגרת שייכות זו ומה תרומתי?

אירוע מרכזי/אירועים מרכזיים:

לאחר תהליך מובנה של חצי שנה מהווה הטקס אירוע מרכזי בנושא מעורבות חברתית.


תיאור מהלך השיעור או הפעילות: תהליך בחירת המשואות

  1. נציגי מועצת תלמידים מציגים את מהות הטקס בכיתות, וחושבים עם ילדי הכיתה על הנושאים שראויים להיות מיוצגים בטקס הדלקת המשואות.
  2. מועצת תלמידים מרכזת את כל ההצעות, מקיימת דיון ובוחרת מתוך כל הנושאים את אלו המתאימים לדעתה.
  3. מועצת התלמידים נפגשת עם ההנהלה, ויחד הם בוחרים את נושאי המשואות.
  4. רכזות השכבה בוחרות יחד עם המחנכות את התלמידים בשכבתן הראויים להדליק את המשואות.
  5. נציגי מועצת התלמידים ומדליקי המשואות כותבים את הטקסט כולו בעצמם לטקס.

מטרות אופרטיביות ויעדים

טקס הדלקת המשואות, המסיים את יום הזיכרון לחללי צה"ל והפותח את חגיגות יום העצמאות, מבטא את הקשרים שבין לוח השנה היהודי-לאומי לבין עולם הערכים שעליו מושתתת החברה הישראלית. הוא מחבר את זיכרון הנופלים במלחמות עם תודעת העצמאות והגאווה על הישגי החברה הישראלית, ועל ידי כך מקנה משמעות ייחודית לממד הזמן בזהות הקולקטיבית הישראלית. מעבר לכך, הטקס בנוי כך שהוא מבטא בו זמנית את הקולקטיב ואת הריבוי הקיים בתוך הקולקטיב. הנושא השנתי של הטקס מציג את עולם הערכים שהמדינה מבקשת לאחד סביבו את כל אזרחיה, אולם כל אחד ממדליקי המשואות מופיע בטקס כאינדיבידואל, בשמו האישי, כמי שהעלה תרומה ייחודית בפעילותו ובאורחות חייו לאור אותם ערכים. כך הטקס מאיר את דמויות המופת המייצגות את הערכים האנושיים, המוסריים והישראליים ומציבן כדוגמה לכלל החברה. הדמויות הנבחרות קושרות את חייהן ואת מעשיהן בחזון עתיד החברה הישראלית. זה שנים אחדות מסורת היא בחטיבת הביניים ב"דרור" לקיים טקס הדלקת משואות. טקס זה הוא מעין בבואה של הטקס הממלכתי ומתקיים באופן סמלי יומיים לפני יום העצמאות. תלמידי חטיבת הביניים עוברים תהליך של בחירת ערכים ונושאים אשר בשמם נציגים מטעמם ידליקו משואות. טקס הדלקת המשואות, שמהווה מסורת בחטיבת הביניים בדרור. הטקס בחטיבה מופק כולו על ידי מועצות התלמידים, ומהווה את אירוע השיא במעורבות החברתית בבית הספר, ומהווה נקודת שיא לציר המחבר בין העשייה הבית ספרית לזהותנו היהודית ולזהותנו הישראלית.


קבצים מצורפים

מעורבות חברתית